Tuesday 11 October 2011

Teknik SKOR Matematik

Kalau nak pandai matematik, kita kena suka matapelajaran tu. Mulakan dengan membuat soalan-soalan yang mudah dan sedikit demi sedikit. Insyallah klak nanti kita akan menyukainya.

Kedua, matematik adalah satu subjek yang anda perlu buat latihan untuk menguasainya, bukan membaca. Pelajar yang berjaya dalam matematik kerana dia banyak membuat latihan.Semakin banyak latihan yang di buat, semakin kita mengingatinya.

Ketiga, disiplin sangat diperlukan dalam matapelajaran matematik. Walaupun anda faham topik tertentu, anda tidak akan dapat menjawab dalam masa yang diberikan jika anda tidak mendisiplinkan diri untuk menjawab soalan matematik. Latihlah menjawab soalan matematik dengan mencatat masa, sekurang-kurangnya 3 minit diperlukan untuk menjawab satu soalan.Jadi, tidak ada soalan yg akan tertinggal kerana tidak cukup masa untuk disiapkan.

Keempat, Sifir. Walaupun sekarang mesin kira atau kalkulator sudah digunakan di sekolah. Tapi sebenarnya, 
menghafal sifir akan membuat otak anda lebih cepat dan cekap mengira. Jangan terlalu bergantung kepada mesin kira, nanti daya pemikiran anda akan semakin lemah kerana tidak ada usaha yang dilakukan oleh otak anda.Akhir sekali, kita kemahuan dan memerlukan azam yang kuat untuk menjadikan matematik ini hebat..

0 comments:

Post a Comment